Meest gestelde vragen als je bij de corporatie werkt

10 van de meest gestelde vragen als je bij een corporatie werkt

1. Hoe kan ik snel aan een woning komen?
Helaas hebben we hier geen trucje voor. Als je een woning zoekt binnen regio Rotterdam, zul je je echt moeten inschrijven bij www.woonnetrijnmond.nl. Het lidmaatschap kost €10,- per jaar. Er zijn 3 typen woningen: Direct Kans, lotingwoningen en woningen op inschrijfduur. Als je nog niet zo’n lange inschrijfduur hebt, raad ik je aan te reageren op Direct Kans en lotingwoningen. Nogmaals.. helaas hebben we geen trucjes om sneller aan een woning te komen.
Indien bovenstaande niet werkt, kan je nog kijken of je wellicht kans hebt op urgentie.
Dit kun je toetsen op de website van het SUWR.

2. Ik ben zwanger en ons huis wordt nu echt te klein. Kan ik een nieuwe woning krijgen?
Nee. Gezinsuitbreiding is géén reden tot urgentie. Je krijgt dan dus niet sneller
een andere woning, binnen de regio Rotterdam. Als je zelf een noodsituatie creëert, kunnen wij je niet hieruit helpen. Je was er immers zelf bij toen de gezinsuitbreiding plaatsvond en wist toen al dat je woning die extra gezinsleden NIET toeliet ;-).

3. Ik heb last van reparatieklachten, kan ik een nieuwe woning krijgen?
Nee. Je zult hier echt uit moeten komen met de verhuurder. Alleen bij een onbewoonbare
woning door brand of overstroming, kun je het SUWR benaderen.
Zorg dat alle communicatie schriftelijk verloopt, zodat je er bewijs van hebt. Stel de onderhoudsinspecteur in gebreke: dit houdt in dat je de persoon schriftelijk aanspreekt op zijn gedrag. Gebruik wel de woorden: ” ik stel u in gebreke ”.
In de brief schrijf je ook dat je de Geschillencommissie of de Huurcommissie in zal schakelen indien er geen reactie komt. De Geschillencommissie benader je als je
bijvoorbeeld al 10 terugbelverzoeken hebt achtergelaten en niemand reageert.
De Huurcommissie benader je als je wil dat er gekeken wordt of je rechten worden geschonden. Een huurder die netjes de huur betaald heeft ook rechten, zoals bijvoorbeeld een huis dat niet uit elkaar valt. Mocht je huis wel uit elkaar vallen, kan je dus bij
de Huurcommissie terecht. Vaak bieden zij een oplossing in de vorm van het betalen van een lagere huur totdat de reparatie is voltooid.

4. Ik heb mijn huur niet betaald. Word ik er nu uitgezet? 
Neem contact op met je verhuurder! Nu meteen! Per e-mail in het weekend, maar anders
bel je gewoon. In contact blijven is het allerbelangrijkste. Ik kan me voorstellen dat het
spannend voor je is om dit te moeten bespreken en met de billen bloot te moeten gaan.
Maar onthoud dat dit het werk is van de incassomedewerkers. Ze horen de hele dag niets
anders dan mensen en hun redenen waarom ze niet konden betalen. Het is voor hen
dus hetzelfde als de schooljuf die een snotneus moet vegen of een zorgmedewerker
die ontlasting op moet ruimen.
De huur moet iedere maand VOORAF betaald worden. Dus de huur van de maand mei
moet voor 1 mei binnen zijn. Als op 1 juni de volgende betaling niet binnen is én
je hebt geen contact opgenomen, nemen we contact op met de deurwaarder.
Als op 1 juli nog steeds niemand in contact heeft kunnen komen met je en we dus niet
weten of de schuld maar op blijft lopen, zetten we het dossier door naar de rechter.
De rechter vragen we dan inderdaad om toestemming om het huurcontract met je
te beëindigen en ons huis terug te krijgen. Laat het alsjeblieft niet zo ver komen en
BEL, BEL, BEL!

5. Mijn buurman draait iedere avond een wasje en daar word ik wakker van.
Wat moet ik doen?

Je hebt overlast van je buren. Heb je dit al laten weten? Dat is namelijk stap 1.
Het kan namelijk zo zijn dat de buurman geen idee heeft dat zijn wasmachine
te horen is.
Hopelijk is het probleem met een gesprek opgelost, maar misschien staat de buurman
helemaal niet open voor je verhaal. Dan schakel je de verhuurder in, na het uitvoeren
van stap 2.
In deze stap breng je in kaart waar de overlast uit bestaat en wanneer dit gebeurt.
Als de wasmachine om 18:00 uur draait, is er voor ons niet echt reden tot alarm.
Gebeurt dit echter van 01:00u tot 04:00u is het alweer een ander verhaal.
Om deze reden vragen we je een overlastdagboek” bij te houden met datum + tijdstip
van de overlast en waar de overlast uit bestond.
Dit stuur je op naar de verhuurder, waarna wij het gesprek aan gaan met de buurman.

Let op: Wij vertellen de buren nooit wie de klacht heeft ingediend bij ons. Vanwege de AVG
is dit juridisch gezien ook niet mogelijk. Hou er echter rekening mee dat als het incident
met de buurman van het weekend was en jij op maandag de verhuurder belt, de buurman
vast nog wel weet dat jij een probleem met hem had. Probeer daarom altijd de situatie
in te schatten. Ga bijvoorbeeld bij vermoeden van drugs, niet zelf de buurman aanspreken.
Laat dat aan de politie over.
Ga ook nooit hoog in je emoties naar de buren. Je boodschap wordt vertroebeld door
je emoties waardoor de buurman wellicht niet zo goed begrijpt wat jij hem duidelijk wil maken.
Wacht dan liever af tot je de volgende dag bent afgekoeld en probeer dan het gesprek
aan te gaan.

6. Mijn partner en ik gaan uit elkaar en we hebben beide getekend voor het huurcontract. Wie krijgt nu de woning? Ik kan het beter betalen. 
Hier zit een verschil in wel of niet getrouwd. Indien je getrouwd bent en gaat
scheiden, neemt de rechter ook een besluit aan wie de woning wordt toegewezen.
De rechter bepaalt dan wie de woning krijgt. Je krijgt van de rechtbank een echtscheidingsconvenant
waar dit in staat en een kopie hiervan kun je naar de verhuurder sturen om de ander
van het huurcontract te laten halen.
Ben je niet getrouwd, wordt het wat lastiger. Jullie zijn dan gezamenlijk een contract aangegaan.
De verhuurder bepaalt niet wie er achter mag blijven. Hier moeten jullie zelf uitkomen.
Het uiteindelijke besluit vertel je aan de verhuurder.
Komen jullie er gezamenlijk niet uit? Dan zal je een rechtszaak tegen elkaar moeten starten.
Het juridisch loket kan je het best van informatie voorzien hierover.

7. Het balkon van de buren is tot de nok gevuld. We hebben ook last van muizen. Ik maak me zorgen om hoe het er binnen uitziet. Wat kunnen we doen?
Neem zo snel mogeljk contact op met je verhuurder.
Leg uit hoe ernstig de situatie is. De woonconsulent heeft contacten met
het wijkteam binnen de gemeente. Wij zullen er alles aan doen om achter
de voordeur te komen, bij de buren, samen met de hulpverlening.
Er worden gesprekken gevoerd om erachter te komen hoe het zo ver
heeft kunnen komen en wat er precies nodig is om definitief uit
deze situatie te komen.
Vaak is dit een lang en zeer emotioneel proces.
Wij kunnen enkel en alleen vragen om geduld en begrip.
Ook wij als verhuurder willen onze woningen in goede staat zien.

8. Ik heb de buurman al een tijdje niet gezien. Wat kan ik doen? 
Wanneer je je zorgen maakt om je buren, bijvoorbeeld omdat de buurman
een vaste routine heeft van iedere ochtend om 06:00 zijn hondje uitlaten
en dat nu ineens niet meer doet, is het belangrijk om een punt vast te stellen.
Sinds wanneer heb je de buurman niet meer gezien? Heb je aangebeld?
Zijn er signalen zichtbaar aan de buitenkant, zoals ophopend vuilnis, geur of dikke vliegen?

Vervolgens kan je 2 dingen doen. Je kan contact opnemen met je verhuurder
of contact opnemen met de wijkagent. Wanneer je de verhuurder benadert, gaan wij
namelijk zelf de politie benaderen. In tegenstelling tot wat vaker wordt gedacht, hebben wij
als verhuurder géén sleutels van onze woningen. Wij moeten dus net als
ieder ander, gewoon de politie benaderen om de deur in te laten trappen.
Dit wordt niet zomaar gedaan.
Er wordt onderzoek uitgevoerd om de woning heen, er wordt nagegaan of er
andere contactgegevens bekend zijn en ik heb eens meegemaakt dat de huisarts
werd gebeld. Uit dat gesprek kwam naar voren dat de oudere dame 2 weken geleden
een doktersafspraak had gemist. 1+1 wordt dan toch echt 2 en de politie maakt dan de woning open.
Geen idee wie je wijkagent is? Je wijkagent kan je vinden en bereiken via Vind mijn wijkagent.

9. Kan ik mijn kind medehuurder maken? Ik wil niet dat ze op straat staan als er iets met mij gebeurt.
Wat goed dat jullie nadenken over de toekomst. Het gebeurt nog te vaak dat
mensen in de situatie terechtkomen en dan pas om hulp gaan vragen.
Het antwoord hierboven is: ”Nee”. Om iemand medehuurder te maken moet je 2 dingen
kunnen aantonen. Je moet kunnen aantonen dat er sprake is van een duurzaam en
gemeenschappelijk huishouden. Gemeenschappelijk betekent dat de kosten onderling
worden gedeeld. Iemand betaalt water, boodschappen en zorg en de ander betaalt
bijvoorbeeld huur, stroom en belastingen. Duurzaam houdt in dat we mogen verwachten
dat er géén einde komt aan de huidige woonsituatie. In een relatie tussen ouder en kind
verwacht het recht dat het kind op een gegeven moment het huis uit gaat.

Zijn er dan geen uitzonderingen mogelijk?
Jawel, gelukkig wel. Als een kind ouder is dan 35 en nooit uitwonend is geweest, dan gaat
het recht ervanuit dat er wat anders speelt. En mogen we aannemen dat het hier wel degelijk
een duurzaam en gemeenschappelijk huishouden betreft. Als dit het geval is, dan wordt
het medehuurderschap vaak wel toegekend. Let op: het kan zijn dat je verhuurder meer
wil weten hierover. Deze documenten dien je dan ook te overhandigen.

10. Ik wil iets leuks organiseren voor de buurtbewoners.

Wat een leuk initiatief! Samen met je buren moet je het leuk maken. Als corporatie werken we hier graag aan mee. Het bevordert immers de onderlinge relaties.

Maak een plan: wat wil je doen, hoeveel gaat het kosten, voor wie is het bedoeld en wat heb je nodig van ons?

Verstuur dat plan naar je corporatie en iemand zal spoedig contact met je opnemen over de mogelijkheden.

 

Geef een reactie